Mitt undersökningsobjekt var min lillebror som är 13 år gammal.
I min Think-Aloud undersökning gav jag undersökningsobjektet 3 uppgifter:
- Starta en quiz
Undersökningsobjektet fann denna uppgift som simpelt och kunde snabbt navigera till quizen.
- Gå till menyn för butiken(där man köper kuponger) och sedan gå tillbaka till kartan.
Undersökningsobjektet upplevde det som enkelt att navigera till butiken men upplevde det som lite otydligt hur man går tillbaka men lyckades ändå tillslut.
- Hitta hur många poäng du får för en quiz därefter navigera tillbaks till kartan.
Fann det tydligt om hur man hittar antalet poäng för varje quiz dcok hade han svårt att förstår att man ska swipe uppifrån er för att gå tillbaka från quiz skärmen.
- Försök och hitta fliken "Support".
Fann det väldigt enkelt att förstå att Support ligger under fliken inställningar och kunde snabbt navigera dit.
Jag frågade även undersökningsobjekt om han hade några synpunkter på applikationen.
Han svarade med:
Applikationen var väldigt enkel att navigera i dock brast den ibland på sättet man "backade" på. Det var otydligt på när man skulle swipe vänster, höger eller nedåt för att backa bakåt. Det var även otydligt på vad de olika färgerna på staplarna stod för. Man förstod inte ifall olika färger ger fler poäng eller ifall de olika färgerna står för olika nivåer.. Personen i fråga förstod inte vart man såg totalpoängen. Dock var utseendet på applikationen strukturerad på det sättet att man hittade det man sökte efter snabbt. Applikationen var även snabb och man kom snabbt framåt.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar