måndag 10 april 2017

Kravlista


Våra fältstudier bestod av intervjuer på olika platser i Stockholm, direkta observationer på Djurgården, state of the art analyser, personas samt scenarios. Målet med datainsamlingen var att få in kvalitativ data för att kunna hitta några mönster.

I intervjuerna framkom det att användarna ville ha ett meningsfullt syfte för att kontinuerligt använda appen. Flera trodde t.ex. att pokémon go-hypen lade sig delvis på grund av att det inte fanns något meningsfullt syfte med spelet. Att gå runt och leta pokémon bara för att samla ihop alla pokémon verkade inte tillräckligt.  Ett passande krav blir därför ett meningfullt syfte som man kanske till och med ska kunna tjäna på. De flesta tyckte att en frågesportsapp med ett belöningssystem i form av rabatter var en bra idé.

För att få användarna att fortsätta använda appen kan det vara bra att integrera applikationen med sociala medier. När vi var på Djurgården och gjorde våra observationer fann vi väldigt få ungdomar (anledningen till att vi valde den målgruppen) men på vägen dit såg vi ett antal ungdomar, varav de flesta tittade i sina mobiler. Även detta kan bli ett krav.

För att man ska fortsätta använda den krävs det även att den ska vara rolig och användarvänlig, speciellt med tanke på att vi har barn och ungdomar som målgrupp. Användare blir vanligtvis trötta och slutar använda produkter som är svåra och komplicerade att använda. Ett krav blir därför att den ska vara användarvänlig och inte ha någon onödig funktionalitet.

Vi har delat in kraven i två olika kategorier; funktionella krav och icke-funktionella krav. 
Funktionella krav:
  • Appen ska ha en karta med tydliga checkpoints utplacerade.
  • Applikationen ska kunna integreras med sociala medier.

Icke funktionella krav: 
  • Applikationen ska ha ett lockande syfte (belöningssystem).
  • Applikationen ska inte ha för många onödiga funktioner. 
  • Applikationen ska ha ett gränssnitt som är enkelt och logiskt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar