think aloud undersökning - en utvärderingsmetod
Jag testade användbarheten av vår app på min kusin, 23 år. Detta gjorde jag utifrån att han kulle få instruktioner av mig och därefter utföra dessa på prototypen. Samtidigt som han gjorde detta skulle han prata högt om vad han tänkte och tyckte när han utförde dessa instruktioner.
Innan denna undersökning påbörjades förklarade jag lite om appen så att han skulle veta vad den gick ut på. Undersökningen gjordes i en kontrollerad miljö så att fokuset låg på appen och så att andra påverkande faktorer minimeras.
Mina instruktioner och dokumentation om undersökningen var:
1. Skriv in valfri text i logga in fälten och logga in i spelet.
Han hittade fälten ganska snabbt eftersom de var mitt på skärmen och fyllde i dem snabbt. Därefter frågade han hur man loggar in. "Det finns ju en knapp för att skapa konto och logga in med facebook. Var är knappen för att logga in?". Efter lite tid såg han en liten knapp över de ifyllda fälten och tryckte där. Då loggades han in.
Detta betyder att vi behöver en tydligare "logga in" knapp.
2. Navigera till ett quizz och försök att svara på en fråga.
Detta gjorde han ganska snabbt eftersom det är markerat på kartan var det finns ett quizz. Det enda han tyckte var konstigt var att olika stolpar var i olika färger. Meningen med detta är att varje quizz ska ha olika svårighetsgrader beroende på färg. Detta betyder att vi måste informera användaren om detta på ett effektivt sätt.
3. Navigera till butiken, försök köpa och använda kuponger och gå tillbaka till kartan.
Navigera till butiken samt köpa och använda kuponger gick snabbt och simpelt. För att komma in i butiken tryckte han på kundvagnen, för att köpa och använda kuponger tryckte han helt enkelt på knapparna för just detta. Däremot gick det svårt att backa eftersom det inte fanns någon tillbaka-knapp. Man var tvungen att swipa istället. Efter runt 5 minuter gav han upp och jag var tvungen att säga till att man ska swipa. På grund av detta behöver vi sätta in tillbaka-knappar.
4. Navigera till inställningar, nämna vilka knappar som finns där och gå tillbaka till kartan.
Han navigerade till inställningar snabbt och nämnde dessutom alla rubriker på knapparna. För att gå tillbaka till kartan märkte han att han inte såg en tillbaka knapp. Han tänkte på det som hände i förra instruktionen och swipade istället. Här återigen måste vi lägga till en tillbaka-knapp.
5. Berätta hur mycket poäng du har just nu.
Här blev kusinen ganska förvirrad. Han visste inte vad han skulle göra eller vart han skulle kolla. Det han i alla fall misstänkte han att poängen skulle finnas någonstans på kartan. Till slut hittade han en knapp längst upp till höger. Han försökte trycka men ingenting kom upp. Jag sa åt han då att när man trycker där ska ett fönster komma upp med hur mycket poäng man hade. Då läste han upp poängsumman och dessutom påpekade han att det är bättre att poängen finns direkt på kartan. Detta borde vi fixa.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar