Efter att vår prototyp blev vi ombedda att göra en think-aloud undersökning för att testa vår prototyps funktionalitet. Jag valde ett undersökningsobjekt som var lik någon av våra personas. Jag besökte en Engelbrektsskolan och kom i kontakt med en 12 åring tjej som inte hade besökt Djurgården på några månader. Hon hoppades liksom oss att folk skulle lockas till Djurgården med hjälp av appen. Undersökningen utfördes i en kontrollerad miljö där undersökningspersonen fick uppgifter av mig som skulle testa prototypens funktionalitet. Uppgifterna gick ut på att logga in på appen, navigera sig runt på kartan, starta en quiz och därefter köpa en rabatt.
Undersökningsobjektet loggade in på appen och tyckte att det gick som vilken app som helst. Det som kunde förbättras här enligt henne var att lägga till login knappen under lösenordet. Undersökningsobjektet kom till kartan och förstod vart frågorna låg, dock visste hon inte vad färgerna på bubblorna representerade. Hon uppfattade inte vilken som var svårast eftersom att svart inte är det första man representerar något svårt utan rött enligt henne. Hon startade en quiz och fick fram information angående quizzen hon skulle ta. Det uppskattade hon, dels för att man får information om vad man har att förvänta sig men också för att det ger en tid för att förbereda sig.
Hon tog quizzen och fick tillräckligt med poäng för att köpa rabatter. På quizzen visste hon inte vad stapeln representerade och om det hade någon funktionalitet alls, hon tyckte att det inte var nödvändigt att ha stapeln när bubblorna på kartan redan representerade svårighetsgrad. Efter att hon var klar med quizzen visste inte hon hur mycket poäng hon samlade åt sig, hon hittade inte det i affären heller. En till sak hon uppmärksammade mig på var att hon inte visste när hon skulle dra skärmen och när hon skulle trycka på knappar.
Sammanfattningsvis måste vi se till att utveckla vår prototyp på ett sådant sätt att det känns naturligt för användaren att navigera sig genom att klicka eller dra sig runt i vår app. Ett problem vi måste lösa omedelbart är att visa antalet poäng och om de ska visas på kartan eller i affären eller både och. Basfunktionerna på vår prototyp känns annars som att de fyller sina funktioner och appen är väldigt simpel att använda enligt undersökningsobjektet.
Undersökningsobjektet loggade in på appen och tyckte att det gick som vilken app som helst. Det som kunde förbättras här enligt henne var att lägga till login knappen under lösenordet. Undersökningsobjektet kom till kartan och förstod vart frågorna låg, dock visste hon inte vad färgerna på bubblorna representerade. Hon uppfattade inte vilken som var svårast eftersom att svart inte är det första man representerar något svårt utan rött enligt henne. Hon startade en quiz och fick fram information angående quizzen hon skulle ta. Det uppskattade hon, dels för att man får information om vad man har att förvänta sig men också för att det ger en tid för att förbereda sig.
Hon tog quizzen och fick tillräckligt med poäng för att köpa rabatter. På quizzen visste hon inte vad stapeln representerade och om det hade någon funktionalitet alls, hon tyckte att det inte var nödvändigt att ha stapeln när bubblorna på kartan redan representerade svårighetsgrad. Efter att hon var klar med quizzen visste inte hon hur mycket poäng hon samlade åt sig, hon hittade inte det i affären heller. En till sak hon uppmärksammade mig på var att hon inte visste när hon skulle dra skärmen och när hon skulle trycka på knappar.
Sammanfattningsvis måste vi se till att utveckla vår prototyp på ett sådant sätt att det känns naturligt för användaren att navigera sig genom att klicka eller dra sig runt i vår app. Ett problem vi måste lösa omedelbart är att visa antalet poäng och om de ska visas på kartan eller i affären eller både och. Basfunktionerna på vår prototyp känns annars som att de fyller sina funktioner och appen är väldigt simpel att använda enligt undersökningsobjektet.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar