Inför fördjupningsuppgiften har jag valt att fördjupa
mig inom interaktionen mellan användaren och applikationen för att förbättra
användarupplevelsen hos vår produkt. Jag har undersökt några lagar som
vanligtvis använd inom MDI och försökt tillämpa lämpliga lagar på vårt arbete.
Hick-Hyman
Lag
Hick-Hymans lag beskriver den tid det tar för en
person att fatta ett beslut på antalet tillgängliga alternativ. Genom att först
dela upp den totala samlingen av val i kategorier, utesluts ungefär hälften av
de återstående valen vid varje steg. Detta sker i en iterativ process och kan
vara krävande för användaren när det exempelvis finns mer än tio olika
valmöjligheter.1 För att göra det enkelt för användaren har frågorna begränsats till fyra
stycken inom en viss radie. Ett påpekande är att vi inte har mycket information
i vår applikation utan den är enkel och smidig att ta sig runt på och kräver
inte eftertanke när användaren klickat in sig på en sida eller fråga. Ett till
tillämpningsområde är kupongerna, där har kupongerna som är till salu har begränsats
till tre stycken. Givetvis går det att visa fler kuponger genom att utöka
listan.
Fitts
lag
Fittss lag är en modell för mänsklig rörelse som kan
exakt förutsäga hur lång tid det tar att flytta till och välja ett mål. Ju
större ett objekt är desto större är sannolikheten att användaren kommer att
interagera med det.2 På så sätt har jag valt att göra alla knappar som är klickbara större med stor
text. Man kan hitta det på inloggningssidan, när man ska göra ett quiz etc.
Sammanfattningsvis går allt ut på att göra det enkelt
för kunden, trots allt är det kunderna som använder produkten. Därför ska
kunden inte lämna applikationen med beslutsångest eller förvirrad utan
användarupplevelsen är det viktigaste när det kommer till själva applikationen,
självklart har innehållet stor betydelsen men en viktig faktor är
användarupplevelsen.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar