tisdag 2 maj 2017

Fördjupningsuppgift - Shahin Saleh

Desto bättre vi gör, Desto större problem
Många tror att dålig designen är "fienden" men på riktigt är det bra design som är "fienden". Tänk er hur många nackdelar som följer med en omfattande(bra) design. Den blir stor och svår att ersätta vilket betyder när teknologin ändras och designen behöver ändras kommer det att ta tid, tid vi kanske inte har. Vi till exempel trodde att vår produkt skulle bli jättebra och hade en massa idéer men med tiden märkte vi att desto fler idéer desto större och komplexare blev designen. Det ledde också till att designen blir svårersättlig vilket gjorde den svår att utveckla. Vi vet också att det finns många saker att förbättra med vår produkt och det får mig att tänka på "expectations always grow faster than the ability to deliver". Så det känns som att våra konkurrenter skulle ta vår ide och göra den mycket bättre riktigt snabbt om vi släppte den som den ser ut idag. Men den goda nyheten är att utveckling av design och innovation är alltid saker som kommer att finnas. 

När man kommit långt i processen är det väldigt viktigt att inte vara naiv och tänka "De andra kommer säkert göra det jag gjorde igår imorgon" för att det finns massor med andra kreativa personer som alla vill äta från din mat. 

Om vi tar IBM som exempel så har de följt med teknologins alla spår. När PC kom så förflyttade de sin verksamhet till PC sen vidareutvecklade de till hårddiskindustri och tjänster. Därför är de fortfarande viktig aktör i företagsvärlden. Men om vi tar Digital Equipment Corp. så klarade de inte av förflyttningen till datorer under 1980-talet så de finns inte kvar idag. Här ser vi hur viktigt det är att kunna avbryta sin designprocess och kunna göra om den till det nyare. 
Vi har inte gått igenom en sån övergång dock har vi tänkt på att vi ska använda dagens teknik. Till exempel använder vi smartphones till vår applikation och inte en stor dator vi ska gå runt med.

En viktig sak jag lärde mig när jag läst färdigt artikeln är "If you can see a way to shoot yourself in the foot, so can the competition". Detta citat älskar jag för att det är sanningen. Så istället för att låta dina konkurrenter konkurrera ut hela företaget så kan du själv få välja vilka delar du vill ge upp innan det är försent. 
I vårt fall har vi inte kommit så pass långt så vi haft någon konkurrent men jag skulle hellre gett upp en del marknadsandelar än att ge upp alla. 

Sammanfattningsvis är det viktigt att inte endast tänka på designprocessen utan man ska även tänka på att göra designen lätt att transformera till någonting helt annat. Man bör även satsa på innovations taktiker och strategier. 
Vi måste skapa en design som är enkel att transformera eller ersätta så att vi inte blir beroende av samma design under hela företaget livslängd.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar