måndag 15 maj 2017

Fördjupningsuppgift - Navid

Prototypens design i praktiken
En ledande faktor till en databaserad produkts framgång är designen. Det finns många sätt att gå tillväga för att applicera en tänkbar design och den måste ge fördelar som underlättar produktens användningen utöver den tänkta idén bakom produkten. Som utvecklare kan man ha många tanka kring hur man ska designa sin produkt och det finns alltid risker att ta när en ny teknik ska införas. 

Återanvändning av design
I kapitel 12 i läroboken skrivs det om "reinventing the wheel" och att produktutvecklare sällan kommer på designen helt själva, utan att de har en eller flera designmetoder att utgå ifrån. Man vill ju sällan förbättra något som i princip är felfritt, som hjulen. Istället väljer man att återanvända saker inför sin nya design och på sätt kan designers spara massvis med tid.*

Agile systemutveckling och AgileUX
Agile (från engelskan, "rörlig") systemutveckling sammanfattar en mängd systemutvecklingsmetoder och används vid produktutveckling. Man kan med hjälp av dessa metoder bestämma och arbeta med produktens olika mål under utvecklingsprocessen, istället för att bestämma dem innan start för att och sedan arbeta med målen i minsta detalj. På så sätt kan man även ändra på de tidigt utvecklade delarna vid slutet av processen om det skulle behövas**. Det underlättade design-utvecklingen via Agile oroade många s.k. designers då deras arbete inte behövdes lika mycket. Lösningen blev AgileUX som inkluderar metoder från interaktionsdesign och de metoder som ingår i Agile. AgileUX hjälper främst till med att bestämma en så praktisk design som möjligt genom att kombinera metoder från interaktionsdesign och Agiles metoder. *

Dokumentering
En annan viktig del av utvecklingsprocessen är dokumentering som är ett sätt för olika utvecklare som arbetar på samma projekt att kommunicera och förstå sig på varandras arbete och givetvis, ett sätt att förklara varje dels funktion (t.ex. som dokumentationer i java). Agile-utveckling främjar endast en minimal nivå av dokumentering; dock kräver Agile att förklarningsdok. skiljer sig från kommunikationsdok. För att utse rätt mängd dokumentation finns det vissa principer (t.ex. Ratcliffes mall) som de flesta utvecklare följer, så som att bestämma tiden man lägger på att skriva dem, vem de är riktade till, om det finns dupletter av samma text i ett projekt och vilken inverkan texten kan ha på läsaren.*

Sammanfattning
När det gäller just design är det i de många fall lämpligast att använda sig av AgileUX. De mall-liknande metoder som finns att använda är allmänt underlättande och spar på ens tid. Detta är främst pga de risker som finns med att skapa en design helt från grunden som kan kosta utvecklarna rejält, som t.ex. en eller flera felaktiga funktioner som inte ens uppfyller kravet för huvudmålet. Även dokumentation är en viktig del som många glömmer och kan försvåra kommunikationer mellan designers vilket i sin tur också kan kosta massvis med tid. Det finns gott om mallar även för dokumentationer, som är välformulerade och bör användas under designutveckling.


* Interaction Design: Beyond Human Computer Interaction, ch 12
** https://www.agilealliance.org/agile101/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar