Vår grupp har diskuterat litteraturen och våra medhavda frågor, och kommit fram till följande mål för genomförandet av vår datainsamling:
Hur vi undviker bortfall från enkäten?
Bra formulerade frågor så att medverkande inte blir förvirrade.
Inkludera ett alternativ ”vill ej svara”.
Skicka påminnelser.
Hur får vi folk att utföra intervjun?
Saft och bullar.
Vara trevliga och proffsiga.
Dela ut pennor.
Härma hur man uppför sig på mässor (i.e. dela ut pennor, godis, andra belöningar).
Hur undvika partiskhet?
Inte ställa ledande frågor.
Inte leta efter en önskad tolkning i deltagarnas svar, utan hitta mönster även om de är oväntade.
Vilka metodval är mest lämpliga för att samla in data?
En enkät för allmän användningsstatistik.
Muntlig intervju med medlemmar ur vår målgrupp för att få reda på mer specifika önskemål och behov.
Hur ska vi hantera tillgänglighet i vår app?
T.ex föra in info i kartan om trappor/ramper/hissar.
Om vi hade oändliga medel till vårt förfogande?
Vi skulle göra en satsning på att få folk att äta hälsosammare, vilket skulle ge dem mer energi till att vara utomhus och röra på sig.
Det vi kom fram till under seminariet var att vi inte har en målgrupp och för att lösa det ska vi intervjua ett stort antal personer. Information som samlas ska användas för att hitta eventuella mönster som ska analyseras. Genom återkommande mönster kommer vi komma fram till vilken målgrupp vi ska rikta oss in på. Innan vi utför vår riktiga intervju ska vi använda oss av en testperson för att undersöka frågornas begriplighet. Vi har tänkt genomföra semi-strukturerade intervjuer för att kunna ställa följdfrågor till våra deltagare. Intervjun ska bestå av en uppgiftsbeskrivning (task description) för att skapa intresse hos deltagaren och användningssammanhanget (context of use). Vi ska även använda oss av en sk. fem sekunders regel efter att deltagaren svarat på en fråga för att hen ska känna sig trygg med att dela med sig av så mycket information som möjligt. Under intervjun ska vi även ge deltagaren tecken på att vi lyssnar(acknowledgments tokens) för att hen inte ska känna sig obekväm. I vår cool-off session ska vi använda oss av tänk-högt teknik där vi låter deltagaren dela med sig av sina egna funderingar och tankar av intervjun.
Det vi kom fram till under seminariet var att vi inte har en målgrupp och för att lösa det ska vi intervjua ett stort antal personer. Information som samlas ska användas för att hitta eventuella mönster som ska analyseras. Genom återkommande mönster kommer vi komma fram till vilken målgrupp vi ska rikta oss in på. Innan vi utför vår riktiga intervju ska vi använda oss av en testperson för att undersöka frågornas begriplighet. Vi har tänkt genomföra semi-strukturerade intervjuer för att kunna ställa följdfrågor till våra deltagare. Intervjun ska bestå av en uppgiftsbeskrivning (task description) för att skapa intresse hos deltagaren och användningssammanhanget (context of use). Vi ska även använda oss av en sk. fem sekunders regel efter att deltagaren svarat på en fråga för att hen ska känna sig trygg med att dela med sig av så mycket information som möjligt. Under intervjun ska vi även ge deltagaren tecken på att vi lyssnar(acknowledgments tokens) för att hen inte ska känna sig obekväm. I vår cool-off session ska vi använda oss av tänk-högt teknik där vi låter deltagaren dela med sig av sina egna funderingar och tankar av intervjun.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar