Pokémon Go, Geo Caching, fitbits, appar med hälsofokus, utegym, evenemangskalendern på visitstockholm.se.
Dessa är några olika produkter som på ett eller annat sätt har mål och användningsområden som överlappar med dem vi har för vår produkt. Nämligen att uppmuntra fysisk hälsa genom motion, locka till fysisk aktivitet utomhus, och att sprida information om roliga evenemang som är tillgängliga för många, samt att få fler att ta del av dem. De använder sig alla (förutom utegym) av internet för att utföra sitt syfte och nå ut till sina användare här i Stockholm.
Jag har valt att titta närmre på Geo Caching:
Vad är deras syfte?
Alla dessa produkter uppmuntrar till fysik aktivitet på ett eller annat sätt och till upptäckande utomhus. Geo Caching speciellt uppmuntrar användaren till att spenderar mer tid i sin närmiljö till vardags, men erbjuder också ett roligt och interaktivt sätt att utforska främmande platser. Det ger en bra sporre till folk som kanske gärna vill vistas utomhus, men saknar ideér på hur tiden ska spenderas.
Hur går det till och hur når de ut till sina potentiella användare?
Att vara en användare är gratis, men man behöver använda deras app (vilket kräver en smartphone) eller en GPS. Geo Caching kallar sig själva för världens största skattjakt. Det går alltså ut på att hitta gömda saker, och användaren ser på sin karta var de finns gömda. När användaren funnit något så skrivs det upp i en loggbok.
Företaget uppmuntrar användare till att samarbeta med dem, om användaren till exempel vill använda tekniken för att locka turister eller ge sitt varumärke större synlighet. Som vi såg ovanför så krävs det alltså en viss teknisk utrustning för att vara en användare. Detta betyder att det är inte möjligt för alla att ta del av konceptet, dock har jag svårt att se hur det skulle gå till utan en interaktiv karta. Men en punkt som skulle kunna förbättras är att de i dagsläget endast riktar in sig på användare som inte har några fysiska handikapp eller begränsningar. Det borde absolut vara görbart att införa en svårighetsgrad så att användarna kan få information i förväg om det är fysiskt möjligt för dem att nå en viss plats.
Liknande:
Pokémon Go har ett liknande koncept, men är mer riktat mot ungdomar och barn (men blev även en succé bland de äldre generationerna).
Ungdomar som spelar och umgås utomhus.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar