Det är väldigt viktigt att bestämma vilken typ av intervju
man ska ha beroende på vad man undersöker. Ifall man undersöker känsliga ämnen
så kanske det är bättre att använda en enkätundersökning eftersom att risken
finns att respondenten påverkas av intervjuaren vid en personlig intervju. Det
finns en mängd andra insamlingsmetoder man kan diskutera men intervjumetod är
också viktigt. Det vill säga om man vill ha en öppen, öppen(riktad), halvstrukturerad
eller strukturerad intervju. Jag skulle rekommendera en öppen intervju när jag
vill göra en så liten påverkan som möjligt på respondenten och när jag är ute
efter respondentens ”riktiga” tankar. En strukturerad intervju skulle jag valt
när jag vill ha en så rättvis intervju som möjligt bland alla respondenter.
Eller när träffsäkerhet är viktigt, att få svar på vissa specifika frågor.
Något som även togs upp i litteraturen var olika typer av
urval vilket är jätteviktigt så att man inte får en biased resultat. Till
exempel vet vi att brevlådesenkäter tenderar till att ha en väldigt låg
svarsfrekvens alltså ett stort bortfall. Detta kan va så att en specifik
folkgrupp inte kommer med i resultatet för att de kanske inte kan svenska.
Alltså får vi en biased reusltat. Men brevlådesenkäter är ett billigt
undersökningsalternativ och därför kanske man tycker att det är värt bortfallet
man får.
Men jag tycker att bortfall är ett väldigt stort problem
idag när man till exempel gör enkätundersökningar på nätet där man gör massutskick
till miljontals internetanvändare. Jag tycker boken borde lagt mer krut på
detta ämne. Kanske nämna olika angreppssätt på problemet som att till exempel
skicka enkäten igen.
Litteraturen tar också upp kvantitativ och kvalitativ data.
Kvantitativ data är saker man kan ange storheter på. Till exempel hur många års
erfarenheter man har, hur lång tid det tar att genomföra något mm. Kvalitativ
data handlar inte om storheter utan de går mer på djupet. Kvalitativ data är
inte hur många personer som gillar färgen blå utan med varför man gillar blå(djupet).
Slutligen fick vi lära oss om hur vi upprättar krav. Först
måste man identifiera problemet och förstå problemet. Sedan måste vi forma en
bas till vår lösnings modell till behovet(kraven). Mycket här handlar om att
kunna läsa av data man samlat in.
En väldigt bra metod för datainsamling är Contextual inquiry.
Detta går ut på att man iakttar och analyserar en person som utför en vardaglig
aktivitet. Sedan diskuterar man aktiviteten tillsammans.
FRÅGA: Hur ska vi undvika bortfall?
FRÅGA: Hur ska vi undvika bortfall?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar