tisdag 14 februari 2017

Anteckningar seminarium 1

Kapitel sju beskriver den del av processen som vi precis har börjat med; insamlingen av data. Kapitlet gick igenom tre olika metoder för datainsamling; intervjuer, enkäter och observationer. Intervjuer är kanske mest relevant för vår grupps del, enkäter är kanske bättre när man vet exakt vad för information man vill samla in. Enkätmetoden kan ändå diskuteras innan den utesluts. Tre olika typer av intervjuer togs upp i kapitlet; strukturerade, ostrukturerade och semi-strukturerade intervjuer. Det som skiljer dessa åt är främst friheten som ges åt den svarande parten.

Kapitel åtta går igenom olika sätt att hantera och analysera datan som har samlats in. Kapitlet går igenom både kvalitativ och kvantitativ data och beskriver skillnaden mellan dessa. Det krävs stor noggrannhet och en så korrekt analys av den insamlade datan som möjligt, eftersom det är detta som vi bygger våra lösningar på. Beroende på vilka slutsatser vi får av analysen kommer detta alltså bestämma hur vårt arbete byggs vidare. 

Kapitel tio går igenom insamling och analys av data, för att identifiera krav och behov för slutprodukten, vilket är precis det vårt arbete handlar om. Krav är alltså vad kunden behöver eller kundens önskningar. För att finna kraven hos kunden behöver vi identifiera dessa genom att göra de två tidigare stegen; insamling och analys av datan. 

Den del som är mest relevant för vår grupp i nuläget är alltså kapitel sju, insamling av data som är det steg vi befinner oss i just nu. 

Frågan jag vill ta upp är hur vi kan utforma intervjuerna så att vi får sådan liten påverkan som möjligt mot den svarande parten? 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar