State-Of-Art-Analysis
Produkt:
Som min state
of the art analys valde jag att titta närmre på spelet Zombies, Run!
Zombies, Run! är relevant till vår produkt då vårt huvudmål är först och främst att förbättra
hälsan men också att locka människor till Djurgården.
Zombie, Run! är en applikation där du går,
joggar eller springer runtom i världen. När du valt hastighet på hur snabbt du
tänkt springa kommer du höra ditt mission från hörlurarna. Ifall du inte
springer tillräckligt snabbt kommer zombies att ta dig. Medan du springer hör
du hur zombien kommer närmre och närmre i form av zombie ljud. När du klarat
objectives kommer du att samla material för att bygga upp din bas.
Huvudmålet
med applikationen är att få människor att springa mer. Detta har de lyckats med
då de idag är ”the world’s most popular smartphone
fitness game just keeps on running”.
Målgrupp:
Målgruppen till denna applikation är främst fitness typer
från alla delar av världen. Eftersom att applikationen finns tillgänglig i 10
olika språk där de största som engelska, franska, spanska mm så är målgruppen fitness typer från alla delar av världen.
Användning
och funktionalitet:
Zombie, Run! är en användarvänlig applikation där du snabbt kan navigera till det du
söker.
Zombie, Run! har en fin och tydlig layout där du snabbt kan navigera mellan flikar
och underflikar. Du hittar snabbt det du söker genom deras sök funktion.
Applikationen har även ett väldigt bra användargränssnitt då den talar om för dig hur
många meter du har kvar till ditt objective vilket gör att du slipper ta upp
mobilen hela tiden.
Applikationen använder sig även utav GPS teknik så att den med precision kan räkna ut
hur långt du sprungit. Vilket gör spelet svår att fuska på.
Man kan även anpassa hastigheten vilket gör applikationen funktionell för alla
åldrar och tillstånd.
Användarvänlighet:
Man kan koppla applikationen till olika sociala medier
vilket underlättar för användaren. Applikationen följer även en avskalad design med minimalistiska symboler
dock tydliga och
lätt att förstå. Applikationen kan dock vara svår att förstå för oerfarna mobilanvändare
då det kanske finns många funktioner vilket kan ta fokus från applikationens huvudsyfte. Detta kan man motverka genom att utveckla en "gratis applikation" med färre funktioner och mer användarvänlig för de mer oerfarna användarna.
Framtid:
Dock finns det en begränsning då tekniken är inte lika utvecklad överallt som i Sverige. Men eftersom att vi har en ökad digitalisering runtom i
världen så kan fler människor använda applikationen. Detta ser vi i Indien(se bild).
Även oerfarna människor har
sakta men säkert börjat använda smartphones vilket också leder till ökad digitalisering. Eftersom
att människor bryr sig allt mer om sin hälsa ökar även efterfrågan till fitness applikationer
såsom denna. Därför ser framtiden ljus ut för denna applikation.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar