måndag 20 februari 2017

Shahin Saleh - State-of-the-art

State-Of-Art-Analysis

Produkt:

Som min state of the art analys valde jag att titta närmre på spelet Zombies, Run! Zombies, Run! är relevant till vår produkt då vårt huvudmål är först och främst att förbättra hälsan men också att locka människor till Djurgården.



 Zombie, Run! är en applikation där du går, joggar eller springer runtom i världen. När du valt hastighet på hur snabbt du tänkt springa kommer du höra ditt mission från hörlurarna. Ifall du inte springer tillräckligt snabbt kommer zombies att ta dig. Medan du springer hör du hur zombien kommer närmre och närmre i form av zombie ljud. När du klarat objectives kommer du att samla material för att bygga upp din bas.  
Huvudmålet med applikationen är att få människor att springa mer. Detta har de lyckats med då de idag är ”the world’s most popular smartphone fitness game just keeps on running”.


Målgrupp:

Målgruppen till denna applikation är främst fitness typer från alla delar av världen. Eftersom att applikationen finns tillgänglig i 10 olika språk där de största som engelska, franska, spanska mm så är målgruppen fitness typer från alla delar av världen

Användning och funktionalitet:

Zombie, Run! är en användarvänlig applikation där du snabbt kan navigera till det du söker. 

Zombie, Run! har en fin och tydlig layout där du snabbt kan navigera mellan flikar och underflikar. Du hittar snabbt det du söker genom deras sök funktion. Applikationen har även ett väldigt bra användargränssnitt då den talar om för dig hur många meter du har kvar till ditt objective vilket gör att du slipper ta upp mobilen hela tiden.


Applikationen använder sig även utav GPS teknik så att den med precision kan räkna ut hur långt du sprungit. Vilket gör spelet svår att fuska på.
Man kan även anpassa hastigheten vilket gör applikationen funktionell för alla åldrar och tillstånd.

Användarvänlighet:

Man kan koppla applikationen till olika sociala medier vilket underlättar för användaren. Applikationen följer även en avskalad design med minimalistiska symboler dock tydliga och lätt att förstå. Applikationen kan dock vara svår att förstå för oerfarna mobilanvändare då det kanske finns  många funktioner vilket kan ta fokus från applikationens huvudsyfte. Detta kan man motverka genom att utveckla en "gratis applikation" med färre funktioner och mer användarvänlig för de mer oerfarna användarna.

Framtid:

Dock finns det en begränsningtekniken är inte lika utvecklad överallt som i Sverige.  Men eftersom att vi har en ökad digitalisering runtom i världen så kan fler människor använda applikationen. Detta ser vi i Indien(se bild).





 Även oerfarna människor har sakta men säkert börjat använda smartphones vilket också leder till ökad digitalisering. Eftersom att människor bryr sig allt mer om sin hälsa ökar även efterfrågan till fitness applikationer såsom denna. Därför ser framtiden ljus ut för denna applikation.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar