onsdag 1 mars 2017

scenario 1 och 2 - secondary persona

Scenario 1 - secondary persona

Scenario: Är på en park i Djurgården

Mål: Något att göra

Anna och hennes klass är på skolutflykt till Tekniska museet i Gärdet. De är på museet från klockan 8 på morgonen till ungefär lunchtid. Därefter bestämmer sig klassen för att gå till en park i närheten för att äta lunch. De ska vara i parken i ungefär två timmar tills de ska åka tillbaka till skolan.

Dessvärre har Anna och hennes vänner ätit klart efter ungefär 30 minuter och frågar sedan sig själva vad de ska göra. De försöker hitta på något att göra i parken, men hittar inget att göra. Till slut frågar de lärarna om de får gå tillbaka till skolan redan nu eftersom de har ätit klart och redan är uttråkade.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Scenario 2 - secondary persona

Scenario: Går ut med sin kompis hund

Mål: Få ut något av tiden

En lördag fick Anna i uppgift att ta hand om sin kompis hund. Efter ett tag bestämde hon sig för att gå ut med hunden på en promenad. Eftersom hennes lillebror älskar hundar följde han med.

Samtidigt som de gick ut med hunden passade de på att spela pokémon go. De turades om med att hålla i kopplet så att de kunde fokusera på att fånga pokémons. De hittade ganska många pokémons men Anna tyckte ändå att hon inte fick ut något av att spela. När hon till exempelvis spelade League of Legends hemma kunde hon köra "ranked mode" och försöka bli bättre än andra spelare, men när det gällde pokémon go kunde hon bara försöka fånga alla pokemons som finns.

Till slut sa hon till sin lillebror att hon kunde hålla i kopplet så att han kunde spela hela tiden. Detta eftersom hon blev uttråkad av pokémon go.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar