En viktig del av produktframtagningen är utvärdering. Som uppgift ska vi nu få göra en s.k. Think-aloud-utvärdering för att få en bättre syn på applikationens användarvänlighet och funktionalitet. Eftersom applikation delvis är menad för barn och ungdomar bestämde jag mig för att visa applikationen till någon som ofta kommer i kontakt med barn, nämligen en förskoleläraren. Jag sammanfattade appens koncept väldigt enkelt och sedan var det upp till henne att läsa sig om appens detaljer.
Den första kommentaren var att kravet på inloggning var bra, då man från vilken enhet som helst ska kunna ha tillgång till sitt spel. Appens inloggningsdel var enligt henne lättbegriplig med inte allt för många knappar med onödiga funktioner. Dock tyckte hon att det saknades en funktion för automatisk inloggning, så att man slipper skriva in sitt lösenord varje gång.
När hon vidare hade kommit till själva kartan (huvuddelen) i spelet förstod hon att bubblorna var frågor. Jag frågade henne vilken som hon trodde var svårast och då gissade hon rätt och sa ”den svarta bubblan”. Hon tyckte dock att färgerna borde vara klarare (t.ex. gul och grön) så att man kan skilja bubblorna åt.
Hon valde en fråga och såg att den gav en del poäng men tyckte att man borde kunna se hur mycket poäng man har samlat, en funktion som enligt henne är ett måste i ett poängbaserat spel. Layouten på frågan tyckte hon också var bra och att det inte fanns något att klaga över. Tidsberäkningen är enligt henne bland det bästa med konceptet eftersom det gör det svårt för fuskare att fuska på spelet!
Jag gav henne som uppgift att starta om appen och hitta inställningarna (Settings). Det tog endast ett par sekunder innan hon hittade setting-knappen vilket hon tyckte var positivt, då även barn ska ha enkelt för sig att anpassa appen utefter önskemål.
Från denna utvärdering drog jag några slutsatser som jag själv delvis hade tänkt på sen innan som kan förbättra appen, men även saker som redan var bra och inte borde tas bort i samband med framtida uppdateringar. De viktigaste förbättringarna som vi behöver göra är att tillägga en poängmätare och en knapp för sparandet av lösenord och autoinloggning.
Den första kommentaren var att kravet på inloggning var bra, då man från vilken enhet som helst ska kunna ha tillgång till sitt spel. Appens inloggningsdel var enligt henne lättbegriplig med inte allt för många knappar med onödiga funktioner. Dock tyckte hon att det saknades en funktion för automatisk inloggning, så att man slipper skriva in sitt lösenord varje gång.
När hon vidare hade kommit till själva kartan (huvuddelen) i spelet förstod hon att bubblorna var frågor. Jag frågade henne vilken som hon trodde var svårast och då gissade hon rätt och sa ”den svarta bubblan”. Hon tyckte dock att färgerna borde vara klarare (t.ex. gul och grön) så att man kan skilja bubblorna åt.
Hon valde en fråga och såg att den gav en del poäng men tyckte att man borde kunna se hur mycket poäng man har samlat, en funktion som enligt henne är ett måste i ett poängbaserat spel. Layouten på frågan tyckte hon också var bra och att det inte fanns något att klaga över. Tidsberäkningen är enligt henne bland det bästa med konceptet eftersom det gör det svårt för fuskare att fuska på spelet!
Jag gav henne som uppgift att starta om appen och hitta inställningarna (Settings). Det tog endast ett par sekunder innan hon hittade setting-knappen vilket hon tyckte var positivt, då även barn ska ha enkelt för sig att anpassa appen utefter önskemål.
Från denna utvärdering drog jag några slutsatser som jag själv delvis hade tänkt på sen innan som kan förbättra appen, men även saker som redan var bra och inte borde tas bort i samband med framtida uppdateringar. De viktigaste förbättringarna som vi behöver göra är att tillägga en poängmätare och en knapp för sparandet av lösenord och autoinloggning.